.

.

علم مدرن هر چه بیشتر قدرت دارویی انواع مختلف گیاهان دارویی را به عنوان سلاحی موثر در برابر بیمای ها از مشکلات سلامت تا سرطان را آشکار ساخته است برهمین اساس است که گیاهان دارویی هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده در نقاط مختلف جهان در دسترس است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه به نقل از وب سایت شتابدهنده فناوری تیک، زهرا دارابی کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی گرایش تغذیه به همراه همکارش آقای الماسی کارشناس مهندسی عمران هم بنیانگذاران استارتاپی در زمینه طب سنتی و مشاوره در خصوص استفاده از گیاهان دارویی هستند. زهرا دارابی در خصوص استارتاپشان و نحوه شکل گیری ایده شان گفت: ایده اولیه این استارتاپ از آقای الماسی بود و راه اندازی و مراحل شکل گیری فعالیت را به صورت مشترک با هم آغاز کردیم، در ابتدا شروع به طراحی سایت نمودیم و در کنار آن پک های سلامت دیابت، افزایش وزن، کاهش وزن و … را تهیه کردیم که مشاوره هایی نیز بر اساس وضع مزاج و نوع بیماری را نیز به مشتریان ارائه می دادیم اما آنطور که باید، نتوانستیم مشتری جذب کنیم در ادامه فکر کردیم شاید با طراحی یک اپلیکیشن محتوای سایت و در کل فعالیتمان را کاربردی تر کنیم به همین خاطر طرح مورد نظر خود را به شتابدهنده کارآفرینی تیک ارائه دادیم که بتوانیم کارمان را با پذیرش از طرف مجموعه شتابدهنده کارآفرینی تیک آغاز کنیم.

وی افزود: قصد ما این است که یک درمانگاه طب سنتی آنلاین به نام “هوم” راه اندازی کنیم که علاوه بر فروش گیاهان دارویی به مشاوره در زمینه طب سنتی نیز بپردازیم، در ادامه فعالیتمان قرار است که کشت گیاهان دارویی را نیز داشته باشیم، در واقع تولید، فروش و مشاوره در خصوص استفاده از گیاهان دارویی فعالیت اصلی ما خواهد بود.

وی ادامه داد: ما از سال گذشته به طراحی سایت اقدام کردیم و تا کنون توانسته ایم سایت هوم را راه اندازی کنیم که با آدرس الکترونیکی www.homshop.ir قابل دسترسی است و در کنار سایت، کانال تلگرامی و پیج اینستاگرام نیز داریم.

وی در خصوص تیم شان عنوان کرد: فعلا 2 نفر هستیم و برای برنامه های دیگرمان نیاز به تیم سازی داریم.

دارابی هزینه ای را که تا کنون برای استارتاپشان کرده اند را شخصی برشمرد و گفت: نزدیک ۲ میلیون تومان تا کنون برای راه اندازی سایت هزینه کرده ایم و درآمد بسیار محدودی تا به حال به دست آورده ایم که شاید دلیل آن ضعف بازاریابی و سئو سازی نامناسب سایت بوده است.

وی از تعدد رقبایشان یاد کرد و افزود: در کرمانشاه به تعداد فراوان عطاری وجود دارد اما تفاوت ما با آنها داشتن سایت و اپلیکیشن و مشاوره های تخصصی است و قرار است با چند مشاور همکاری داشته باشیم، در واقع ما یک پل ارتباطی بین مشتری و مشاوران نیز خواهیم بود از طرفی هم با یک نگاه کلی به سایت های حوزه طب سنتی می توان متوجه شد که مشاوره های موجود در این سایت ها بسیار محدود است و برای هر فرد اطلاعات متفاوت و منحصر به آن شخص وجود ندارد، همچنین امکان مشاوره از طریق تلگرام نیز خواهیم داشت. ما با مشاوره های حضوری، تلفنی و … و همکاری با مراکز طب سنتی و طب اسلامی در سراسر کشور مشتریان را به آن مراکز نیز معرفی خواهیم کرد. دیگر نقطه تمایز ما با رقبایمان، تهیه پک گیاهان دارویی مختص به درمانگاه هوم خواهد بود که بر اساس مزاج هر فرد تهیه و در اختیارش قرار خواهد گرفت.

وی محدوده فعالیتشان را سراسر کشورعنوان نمود و تصریح کرد: برنامه اصلی مان این است که کل ایران را پوشش دهیم و محدود به کرمانشاه نباشیم و در این خصوص هم با اداره پست مذاکره کرده ایم اما فعلا وارد آن مرحله نشده ایم، در کرمانشاه امکان مشاوره حضوری وجود دارد اما برای دیگر شهرهای کشور از طریق سایت، تلفن و دیگر راههای ارتباطی مشاوره انجام خواهد گرفت.

وی وضعیت بازار موجود را اسفبار خواند و گفت: متاسفانه مردم حتی برای تهیه مایحتاج اولیه خود درمانده اند اما چون ما بخش درمانی هستیم و این بخش یکی از مایحتاج اولیه و ضروری است و از طرفی مردم نسبت به عوارض داروهای شیمیایی آشنا شده اند و به سمت استفاده از گیاهان دارویی روی آورده اند و همچنین قیمت نسبتا مناسب این نوع درمان به ما کمک می کند که اگر بتوانیم یک اپلیکیشن خوب و کاربردی و جذاب طراحی کنیم، امیدواریم بازار خوبی را به دست آوریم.

وی در خصوص چالش ها و مشکلات پیش رویشان اظهار داشت: مهم ترین چالشی که با ان مواجه ایم جلب اعتماد مردم است چرا که کار نسبتا سختی است و مردم هنوز کمتر به سمت استفاده از اپ می روند و تمایل به خرید حضوری دارند و چالش دیگر فراهم کردن هزینه های اولیه است چون اول باید ما توانایی تهیه داروها را داشته باشیم و بعد از فروش آن پول ما برمی گردد هر چند فعلا یک منبع برای تامین گیاهان دارویی داریم اما کافی نیست و مشکلاتی هم که با آن روبرو شدیم این بود که به دلیل اینکه رشته تحصیلی ما هیچ ارتباطی با حوزه فناوری اطلاعات ندارد ما نتوانستیم سایت مورد نظرمان را خودمان طراحی کنیم برای همین مجبور شدیم برای تهیه سایت 2 بار هزینه کنیم و در این خصوص هم نیاز به یک تیم متخصص داریم.

وی در خصوص حضورشان در شتابدهنده کارآفرینی تیک گفت: در یک کارگاهی که در پارک علم و فناوری برگزار شد شرکت کردم که منجر به ارائه ایده مان به شتابدهنده کارآفرینی تیک شد و پذیرفته شدیم.

دارابی وضعیت مجموعه تیک را عالی دانست و افزود: راهنمایی ها و مشاوره های شتابدهنده کارآفرینی تیک خیلی خوب و کارا است و برای ما که در زمینه آی تی تخصصی نداریم بسیار مفید است و همچنین کلاس ها و کارگاه های بسیار خوب و کاربردی را برگزار می کند که اگر وقتمان آزاد باشد و بتوانیم از آن استفاده کنیم به معنای واقعی کلمه شتابدهنده است.

وی در مورد حمایت نهاد های دولتی اظهار داشت: تا کنون از طرف هیچ نهادی حمایت نشده ایم، به هر حال خود کفا بودن برای افراد کارآفرین که به قصد درآمدزایی برای خود و چند نفر دیگر فعالیتی را آغاز می کنند، در ابتدا سخت است، ما انتظار داریم اگر چنانچه طرحی مورد قبولشان هست حمالیت های مالی را هم در کنار دیگر خدماتشان داشته باشند.

وی افزود: استارتاپ درمانگاه آنلاین هوم فعلا به مرحله ایی نرسیده است که بتواند سرمایه گذار را مجاب به سرمایه گذاری کند اما قطعا نیاز به یک سرمایه گذار قوی خواهیم داشت.

وی طراحی بوم کسب و کار را مهم برشمرد و گفت: در حال اصلاح و تکمیل کردن بخش های مختلف آن هستیم.

وی از حمایت های خانواده اش بسیار راضی بود و افزود: خوشبختانه با فعالیتم مشکلی نداشتند و تا کنون هم همراه بوده اند.

زهرا دارابی در خصوص زمان به نتیجه رسیدن استارتاپشان عنوان کرد: پیش بینی بازار با وضعیت حالا خیلی سخت شده است، قدرت خرید مردم پایین آمده است، امیدواریم بعد از طراحی اپ و تبلیغات مناسب از طریق پیج اینستاگرام و کانال های تلگرامی با تعداد مخاطب زیاد، در بهمن و یا اسفند ماه سال جاری بتوانیم کارمان را به مردم بشناسانیم و با تعداد کاربرهای مناسب شروع به کار کنیم.

وی در تعریف استارتاپ گفت: استارتاپ یک قدم اولیه برای شروع یک کار یا ایده ای است که در ذهن داری و تلاش کنی که به نتیجه برسد.

وی در توصیه ای به هم سن و سالان خود اظهار کرد: تها به دنبال تحصیل و مدرک گرایی نباشند متاسفانه در کشور ما مدرک زیاد و تخصص کم است، مردم سواد تخصصی کمی دارند، بهتر است دنبال کار فنی و مهارتی باشند و فقط به استخدام شدن فکر نکنند.

خوانده شده 4149