.

.


آیا اولویت ما در استان کرمانشاه باید پرداختن صرف به فناوری های سخت باشد و آیا چالش ها و مشکلات اصلی کنونی استان با فناوری های سخت قابل حل هستند؟ لطفا برای پاسخ به این سوال کمی تامل کنید. بطور مثال آیا مقوله اعتیاد در کرمانشاه با فناوری سخت قابل حل شدن است؟ آیا مدیریت بیکاری در استان با فناوری سخت قابل تحقق است؟ آیا مشکلات فرهنگی استان را می توان با فناوری سخت برطرف نمود؟ مدیریت جوانان و کانالیزه کردن حجم عظیم انرژی و استعداد آنها از طریق فناوری سخت ممکن است؟ آیا مشکلات زیست محیطی استان تنها در سایه فناوری سخت قابل حل است؟ سروسامان دادن به وضعیت گردشگری استان از عهده کدام فناوری  برمی آید؟ نوآوری در حوزه صنایع دستی استان تخصص کدام بخش از فناوری است؟ به یقین حل بخش عظیمی از این چالش ها و مشکلات از حیطه توانمندی فناوری سخت خارج شده و نیازمند نوآوری و حمایت از فناوری های نرم، علوم انسانی و هنر است؟
این نیاز بتدریج در کشور حس می شود و بازتاب آن را می توان در تغییر رویکردهای متمرکز بر حمایت از فناوری سخت به فناوری نرم دید. شاید بتوان تاسیس ۶ مرکز رشد فناوری های نرم و علوم انسانی در کشور (مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه، پردیس علوم انسانی و هنر پارک یزد با 11۰ هسته، مرکز رشد علوم انسانی قم و ...)را بازتابی از این تغییرات و نیازهای جدید عنوان کرد.
چرا با فناوری سخت نمی توانیم بر چالش های راهبردی استان کرمانشاه مسلط شویم؟ فناوری های سخت هدفی جز تسلط بیشتر انسان بر دنیای اطراف خود ندارند. فناوری های سخت بر ماده و فناوری تاکید دارند، این همان فعالیتی است که مدیران پارک علم و فناوری در استان های مختلف در حال انجام آن هستند که البته در نوع خود فعالیتی راهبردی و دارای اهمیتی بسیار بالا در جنبه های مختلف است، اما فناوری نرم به مقوله دیگری می پردازد و بر مشکلاتی متمرکز می شود که رفع آنها از عهده فناوری سخت خارج است.
 جایگاه مرکز رشد فناوری نرم، علوم انسانی و هنر استان کرمانشاه
فناوری نرم به‌جای تاثیرگذاری در ماده و تغییر ماده در طبیعت، بر انسان و رفتار انسان تاثیر دارد. فناوری‌هایی که موجب تعالی روح انسان و تغییر در رفتار و منش انسان است، به‌عنوان فناوری نرم محسوب می‌شود. فناوری نرم مفهوم جدیدی نیست. هزاران سال است که انسان در حال ایجاد و توسعه‌ی فناوری نرم و بهره‌برداری از آن بوده است. اما بدلیل تأثیرات عظیم صنعتی شدن و دستاوردهای چشمگیر علوم و فناوری طبیعی، فناوری نرم تحت پوشش فناوری سخت قرار داشته و به‌عنوان گونه‌ای از فناوری، به‌ندرت به‌طور آگاهانه توسعه یافته است.
فناوری نرم بیشتر به فعالیت‌های روان‌شناختی بشر، مانند درک، احساس، حالت، فکر، الگوهای فکری، ارزش‌ها، سنت‌ها، عادت، شخصیت و توانمندی کنترل فعالیت‌های روان‌شناختی توجه دارد. بنابراین، پارامترهای اصلی فناوری نرم عوامل گوناگون روان‌شناختی، اجتماعی و فرهنگی هستند. اما در مجموع می‏توان گفت مجموعه‏ای از رویه‏ ها، مقررات، نهادها و سامانه ‏ی دانشی که انسان و نیازهای روحی ـ روانی، اجتماعی و فرهنگی او را مورد توجه و مطالعه قرار داده و موجبات کارایی و اثربخشی مطلوب فناوری‏های سخت را فراهم می‏سازد، فناوری نرم خوانده می‏شود. سال‏های دهه‏ی ۷۰ میلادی، وزارت دفاع ایالات متحده در نتیجه‏ی یک بررسی همه جانبه دریافت که علت ناکامی بیش از ۷۰ درصد پروژه‏های بخش دفاعی به دلیل مدیریت ناکارآمد بوده است. به عبارت روشن‏تر شکست این پروژه‏ها به دلیل کم‏توجهی به فناوری نرم بوده است.
مرکز رشد فناوری نرم، علوم انسانی و هنر استان کرمانشاه، مرکزی خواهد بود که با در اختیار قرار دادن امکانات و خدمات از یک سو و مشاوره‌های لازم در زمینه‌های فنی، مدیریتی، حقوقی، هنری از سوی دیگر، به ایجاد، پرورش و توسعه واحدهای نوپا کمک می‌کند و با بهره‌برداری از توانمندی‌های علمی و اجرایی دانشگاهیان در تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در حوزه فناوری‌های نرم‌ و هنر عمل می‌کند. روند کار از جذب و پذیرش ایده تا تجاری سازی آن را شامل می شود و محل استقرار فیزیکی، منابع لازم، رویدادها و کارگاه هایی جهت آشنایی و تسریع فرایند تجاری سازی به کارآفرینان و دانش آموختگان ارائه می دهد. در این مرکز  ایده‌های برتر علوم انسانی پالایش و جذب خواهند شد.
معیارهای مرکز رشد فناوری نرم، علوم انسانی و هنر استان کرمانشاه در پذیرش ایده های برتر
به یقین همانطور که در مراکز رشد فناورانه به دنبال معیاری به نام نوآوری در فناوری هستیم، باید در مرکز رشد فناوری نرم، علوم انسانی و هنر نیز معیارهایی برای پذیرش ایده های برتر تعریف نماییم. در این خصوص باید بحث کارشناسی صورت گرفته و در نهایت به یک جمع بندی رسید. به طور مثال معیارهایی نظیر منتفع شدن جامعه از محصول شرکت، قابلیت تجاری سازی محصولات، تاثیر بر تعالی روح انسان و کمک به ارتقا فناوری سخت را می توان از جمله معیارها عنوان کرد.

ضرورت تاسیس مرکز رشد فناوری نرم، علوم انسانی و هنر استان کرمانشاه و اولویت های استان
چرا به توسعه مراکز رشد علوم انسانی نیازمندیم؟ توسعه علوم انسانی یکی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم است، زیرا علوم انسانی حدود  ۴۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهد. باتوجه به گستردگی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی در کشور باید بستری فراهم شود تا این فارغ‌التحصیلان بتوانند در زمینه‌های اقتصادی فعالیت کنند، از این رو راه‌اندازی مراکز رشد کمک زیادی به این امر می‌کند.
و اما یک سوال مهم؛ در مرکز رشد فناوری نرم، علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری کرمانشاه کدام حوزه ها جهت پذیرش اولویت بیشتری دارند؟ شکی نیست که پذیرش ایده های جدید در حوزه فناوری نرم به مانند فناوری سخت باید از فیلترهای متعدد رد شده تا در نهایت ایده هایی که به نظر دارای برتری و نوآوری بیشتری هستند انتخاب گردند. لذا باید مطالعاتی صورت گیرد تا به یک جمع بندی در حوزه چالش های استان کرمانشاه در حوزه نرم دست پیدا کنیم و برای رفع آنها ایده هایی که بیشترین خدمت را در رفع چالش ها ارائه دهند پذیرش نماییم. در نگاه اول چالش های و اولویت های اصلی استان را می توان در عناوین ذیل طبقه بندی کرد.
اولویت های مرکز رشد
اولویت: ارائه راهکار های نوآورانه در زمینه رفع چالش بیکاری
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش اعتیاد
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش گردشگری
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش مدیریت فناوری سخت
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش فقدان نوآوری های هنری در زمینه صنایع دستی
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش حاشیه نشینی
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش عدم سرمایه گزاری در استان
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش پیشگیری از مهاجرت روستاییان
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش محیط زیست
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش هویت شهری
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش حمل و نقل شهری
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش سیستم پسماند و بازیافت
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت، اخلاق، بهداشت،
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه روانشناسی، کاهش خشونت و سلامت روان
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه تعالی روح انسان‌ها، پشتیبانی از خشنودی فکری و آرامش خیال
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه رفع چالش هویت و توسعه نیافتگی فرهنگی
اولویت: ارائه راهکارهای نوآورانه  در زمینه علوم شناختی
همگام با فرایند جهانی شدن اقتصاد و اطلاعاتی‏سازی اقتصاد از نخستین سال‏های دهه‏ی ۸۰ میلادی فناوری‏های نرم تازه‏ای ظهور کرده‏اند. برای مثال، در حوزه‏ی فناوری کسب و کار، فناوری‏های تازه‏ای نظیر فناوری تجارت، فناوری آنکوباتور، فناوری مجازی و فناوری مالی ظهور کرده است. این فناوری‏ها که با حرکت خود صنایع خدمات فکری را اعتلا می‏بخشند، فناوری‏های نرم سنتی را به پیش رانده و با گسترش مراحل تازه در تحول فناوری‏های دیگر یکپارچه می‏شوند. تولید و کاربرد فناوری‏های نرم می‏بایستی در تمامی سطوح راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی به کار گرفته شود و بدون هیچ تردیدی باید اذعان کرد که فناوری‏های سخت با وجود جهش ‏های شتابان و اوج‏گیری، بدون کاربست فناوری‏های نرم، بیهوده و نارکارآمد هستند و همین موضوع تاسیس مرکز رشد فناوری های نرم را تبدیل به اولویتی محوری خواهد کرد.

نویسنده: مختار منوچهرآبادی؛ دفتر روابط عمومی و امور بین الملل

خوانده شده 1314

پنل واحد من

اطلاعیه و فراخوان ها

  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری شرکت سانا صنعت ماندگار برگزار می‌کند؛ نخستین…
  • 1- معرفی جشنواره جشنواره نوآوری در گردشگری استان کلیه زمینه‌های مرتبط با گردشگری اعم از بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری…
  • به اطلاع شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می رساند اتاق بازرگانی استان…
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می کند؛ کارگاه آنچه در دنیای گیم…
  • فراخوان رویداد جذب ایده در شهرستانهای استان کرمانشاهجهت اطلاعات بیشتر شماره 08331031 داخلی 405 08338253809 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید لطفا جهت ثبت نام…

دستاوردها و افتخارات پارک

دستاوردها و افتخارات پارک