.

.

تنها حدود ۱۷ سال از عمر شتاب دهنده‌ها در جهان می گذرد، اما در همین مدت کوتاهِ فعالیت‌شان توانسته‌اند تحولی عظیم در حوزه فناوری‌های نوین جهان ایجاد کنند. مراکزی که ماموریت اصلی آنها تبدیل ایده‌های خام به محصول و فناوری است.

این مراکز با حمایت از صاحبان ایده آنها را در مسیر عملی کردن ایده‌هایشان و تولید محصولات فناورانه و خلاقانه یاری می‌کنند، حمایتی که به صاحبان ایده این جسارت را می‌دهد که ایده‌هایی که در ذهن داشته و یا طرح هایی که روی کاغذ دارند را عملی کرده و به محصول تبدیل کنند.

نقش انکارناپذیر این مراکز در تبدیل ایده به محصول موجب شد تا ظرف مدت کوتاهی این مراکز در سطح جهان گسترش یابد و درست هفت سال پیش بود که پای اولین شتاب دهنده به ایران هم باز شد و «شرکت سرآواپارس» اولین شتابدهنده به نام "آوا تک" را در پارک علم و فناوری پردیس راه اندازی کرد.

شتاب دهنده‌ها با توجه به کارایی و کاربردی که داشتند خیلی زود در همه جای ایران گسترش یافتند و حالا توانسته‌اند به یکی از ارکان قدرمند زیست بوم فناوری کشور تبدیل شوند.

 در کرمانشاه هم چندین شتاب دهنده در حوزه های مختلف فعال هستند و حمایت از شرکت های استارتاپی و صاحبان ایده را در مسیر عملی کردن ایده‌هایشان برعهده دارند.

شتاب دهنده "تیک" اولین شتاب دهنده در استان بود که سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را با حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه آغاز کرد و پس از آن شتاب دهنده‌های دیگری در حوزه‌های تخصصی مختلف فعال شدند.

با گسترش فعالیت شتاب دهنده‌ها، پارک علم و فناوری کرمانشاه از سال گذشته تصمیم به راه‌اندازی یک شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه «صنایع شیمیایی» گرفت، شتاب دهنده‌ای که به نظر می‌رسد نظیر آن در کشور و یا حداقل غرب کشور وجود ندارد. شتاب دهنده‌ای که بصورت تخصصی حمایت از فعالان و استارتاپ‌های حوزه صنایع شیمیایی را برعهده دارد.

"شتاب دهنده تخصصی صنایع شیمیایی" از سال گذشته با حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه و توسط شرکت «جهان زرکاوان» راه‌اندازی شده و طی این مدت توانسته حمایت از ۱۳ تیم استارتاپی و ۲۱ تیم‌یار را برعهده بگیرد.

 

 

 به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه ، مهندس علیرضا قنبری مدیرعامل شرکت مجتمع "جهان زرکاوان" است که حالا در کنار مدیریت شرکت دانش بنیان خود، ریاست هیات مدیره شرکت شتابگر شیمی یار کوشا(شتاب دهنده تخصصی در حوزه صنایع شیمیایی) را هم برعهده دار

 

او در خصوص شروع و نحوه فعالیت این شتابدهنده می‌گوید: شتاب دهنده تخصصی صنایع شیمیایی؛ اولین شتاب‌دهنده در این حوزه در غرب کشور محسوب می‌شود، هرچند که تاکنون مشابه آن را در سطح کشور هم مشاهده نکرده‌ایم.

 

او با اشاره به طرح پیشنهاد راه اندازی این شتاب دهنده از سوی پارک علم و فناوری کرمانشاه می‌گوید: اوایل سال ۱۳۹۸ بود که پارک علم و فناوری کرمانشاه پیشنهاد راه‌اندازی این مرکز را مطرح کرد و من هم با توجه به علاقه  و تجربه‌ای که در حوزه صنایع شیمیایی داشتم و با توجه به فعالیت شرکت "جهان زرکاوان" در این حوزه، این پیشنهاد را پذیرفتم.

 

از همان زمان تقریبا استارت کار زده شد و پیگیری‌ها برای اخذ مجوز این شتاب‌دهنده با عنوان "شرکت شتابگر شیمی یار کوشا" آغاز شد و در کنار اخذ مجوزها، تحقیقات بنیادین هم بر روی تعدادی از طرح‌های شیمیایی توسط کادر شتاب‌دهنده صورت گرفت.

 

با توجه به اینکه تقریبا نمونه این شتاب دهنده در کشور وجود ندارد، کار تدوین شیوه‌نامه آن به سختی پیش رفت و طی جلسات متعددی با پارک علم و فناوری کرمانشاه در نهایت پس از ماه‌ها کار و تلاش توانستیم شیوه‌نامه این شتاب دهنده را تدوین کنیم.

 

با انجام این اقدامات تقریبا از دی ماه سال گذشته کار جذب ایده در شتاب دهنده آغاز شد و اوایل امسال هم توانستیم مجوز رسمی استانی شتاب‌دهنده را از سوی پارک علم و فناوری کرمانشاه دریافت کنیم.

 

قنبری به حمایت شتاب‌دهنده از ۱۳ استارتاپ طی مدت فعالیت آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با راه اندازی شتاب‌دهنده طی این مدت از ۱۳ تیم استارتاپی حمایت کرده‌ایم و علاوه بر این، طی این مدت توانسته‌ایم با بیش از ۲۱  «تیم یار» هم قرارداد تیم یاری منعقد کنیم.

 

او در تشریح واژه " تیم یار" می‌گوید: «تیم یار» جدای از استارتاپ است و ما این عنوان را به فارغ التحصیلان و صاحبان اندیشه و محققانی اطلاق کرده‌ایم که از دانش و تخصص برخوردار هستند، اما ایده ندارند و اینجا در شتاب‌دهنده بر روی ایده هایی که از قبل آماده و طراحی شده کار تحقیقاتی خود را آغاز می‌کنند، البته با تکمیل ایده و بلوغ آن، مالکیت ایده به تیم یاران منتقل می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت "جهان زرکاوان" به دستاوردهای شتاب‌دهنده طی مدت فعالیت آن هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر از ۱۳ استارتاپ مورد حمایت، شش طرح وارد پارک علم و فناوری کرمانشاه و در مرحله پیش رشد قرار گرفته‌اند. همچنین سه طرح به مرحله تکمیل دانش فنی وارد شده و آماده ورود به تولید پایلوت هستند. این سه طرح، شامل تولید اوره فسفات، تولید پلی آلومینیم کلراید پودری و تولید سولفات منگنز با خلوص بالاست که بعد از اتمام تولید پایلوت و اولیه، کارهای مربوط به جذب سرمایه‌گذار را برای آنها دنبال می‌کنیم.

 

علاوه بر این، طی این مدت موفق به اخذ یک قرارداد شتاب‌یاری با یک حامی صنعتی شده‌ایم که طی آن دو هزار متر فضای صنعتی(سوله) در شهرک صنعتی کرمانشاه در اختیار شتاب‌دهنده قرار می‌گیرد، با در اختیار گرفتن این فضا عملا استارتاپ‌ها فضای کافی برای عملی کردن ایده‌ها و تولید نمونه اولیه را در مقیاس صنعتی پیدا می‌کنند.

 

مدیر شتاب‌دهنده صنایع شیمیایی کرمانشاه با بیان اینکه تمام علاقمندان حوزه صنایع شیمیایی می‌توانند در این شتاب‌دهنده فعالیت کنند، می‌گوید: تمامی افراد صاحب ایده و حتی افرادی که ایده نداشته، اما انگیزه همکاری تیمی و مطالعاتی در حوزه صنایع شیمیایی دارند، می توانند در شتاب‌دهنده فعالیت کنند، برای این کار کافی است که به دفتر شتاب‌دهنده واقع در دانشگاه رازی مراجعه و ثبت‌نام کنند.

 

پس از ثبت نام یک مصاحبه اولیه انجام شده و در صورتی که شرایط لازم احراز شود، افراد جذب شتاب‌دهنده شده و در قالب تیم‌های استارتاپی و تیم‌یاری فعالیت می‌کنند.

 

قنبری در ادامه با اشاره به مزیت‌های فراوان شتاب‌دهنده صنایع شیمیایی، می‌گوید: در مجموع شتاب‌دهنده‌ها حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت هستند، سالها بحث بر سر این بود که دانشگاه و صنعت ارتباطی که باید را ندارند و در این بین صنعت اعتماد چندانی به دانشگاه ندارد، اما با آمدن شتاب‌دهنده‌ها عملا این حلقه مفقوده پیدا شد.

 

با وجود شتاب‌دهنده‌ها عملا صنایع راحت‌تر به طرح‌های دانشگاهی اعتماد می‌کنند، چرا که فقط طرح‌های کاغذی را مقابل خود نمی‌بینند و با نمونه عملی طرح و محصول مواجه می‌شوند. شتاب دهنده صنایع شیمیایی هم با عملی کردن طرح‌های این حوزه موجب جذب بیشتر سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌شود. علاوه بر این شتاب‌دهنده با تمرکزی که بر روی نیازمندی‌های فنی حوزه صنایع شیمیایی دارد، با صرف هزینه‌های تحقیقاتی به خلق دانش فنی در این حوزه می‌پردازد.

خوانده شده 590

پنل واحد من

اطلاعیه و فراخوان ها

  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری کرمانشاه با همکاری شرکت سانا صنعت ماندگار برگزار می‌کند؛ نخستین…
  • 1- معرفی جشنواره جشنواره نوآوری در گردشگری استان کلیه زمینه‌های مرتبط با گردشگری اعم از بوم گردی، گردشگری سلامت، گردشگری…
  • به اطلاع شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان کرمانشاه می رساند اتاق بازرگانی استان…
  • مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه برگزار می کند؛ کارگاه آنچه در دنیای گیم…
  • فراخوان رویداد جذب ایده در شهرستانهای استان کرمانشاهجهت اطلاعات بیشتر شماره 08331031 داخلی 405 08338253809 این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید لطفا جهت ثبت نام…

دستاوردها و افتخارات پارک

دستاوردها و افتخارات پارک