.

.

مدیر اجرایی مراکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: پارک علم و فناوری کرمانشاه با حمایت از هفت شرکت فعال در حوزه  تولید حشرات پارازیته در سال زراعی جاری ، بیش از 30 میلیون زنبور هابروبراکون و تریکوگراما تولید و در سطح اراضی استان کرمانشاه به محوریت  و نظارت مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه اقدام به رها سازی نمود.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه؛ مهندس شهاب خوش خوی امروز(28تیرماه) در گفت و گویی با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به حمایت وزرات جهادکشاورزی مبنی بر کاهش مصرف سموم شیمیایی و تولید محصول پاک و سالم ، استان کرمانشاه یکی از استان های پیشرو در حوزه استفاده از روش های بیولوژیک برای کنترل آفات در کشور بوده است، گفت: در سال جاری 12 واحد انسکتاریوم در سطح استان به تولید این حشرات مفید، اشتغال داشته اند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از هزینه تولید این حشرات را بصورت یارانه (به ازای هر زنبور مبلغ 120 ریال) از سوی سازمان جهادکشاورزی استان در اختیار تولید کنندگان قرارمی دهند و بخش اندکی هم توسط زارعین پرداخت می گردد.

مدیر اجرایی مراکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه در ادامه افزود:هفت واحد فناور تحت حمایت پارک علم و فناوری  و مراکز رشد شهرستانی و کانون های شکوفایی خلاقیت جهاددانشگاهی کرمانشاه می باشند که در شهرستان های کرمانشاه، روانسر، سنقر و کلیایی، اسلام اباد غرب،سرپل ذهاب، صحنه و حمیل در این زمینه مستقر هستند.

وی درتصریح کرد:این شرکت ها علاوه بر برخورداری از مشاوره و نظارت های دوره ای، معافیت های مالیاتی، حضور در نمایشگاه، استفاده از کارگاه های آموزشی عمومی و تخصصی، استقرار و دفتر کار از تسهیلات بدون بهره نیز از طریق پارک علم و فناوری کرمانشاه برای تجهیزو تهیه ماده اولیه استفاده کرده اند.

خوش خوی در ادامه با بیان اینکه محصول تولیدی این شرکت ها دو نوع زنبور است که زنبورهابروبراکون برای کنترل بیولوژیک آفت هلیوتیس در مزارع نخود و گوجه فرنگی و آفت سزامیا در مزارع ذرت کاربرد دارد و تریکو گراما که برای مبارزه با کرم گلو گاه انار در باغات منطقه اورامانات از سوی باغداران مورد استفاده قرار می گیرد، ادامه داد:در هر انسکتاریوم که همان محل تولید این عوامل می باشد حداقل برای سه نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد می شود که زمان شروع تولید تا پایان رها سازی در مزارع حدود 4 ماه بیشتر به طول نمی انجامد.

مدیر اجرایی مراکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاهخاطر نشان کرد: تولید هر کدام از این هفت انسکتاریوم برای رها سازی اراضی کشاورزی حدود 300 هزار هکتار کافی است، و میزان فروش این عوامل به دو صورت یارانه ای و آزاد برای هر واحد حدود چهار میلیون زنبور می رسد که مبلغ فروش برای هر واحد حدود 450 میلیون ریال است.

وی افزود: این فعالیت یک اشتغال ثابت حداقل برای 3 نفر از دانش آموختگان دانشگاهی بوجود خواهد آمد و نیز درآمد مناسب در زمان کوتاه و مهمتر از همه تاثیر گذاری محصول برای تولید محصولات پاک و سالم و تغذیه مناسب جامعه از مزایای حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه از این شرکت های فناور است.

مدیر اجرایی مراکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه در پایان با اعلام آمادگی پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه  مبنی بر حمایت از افراد حقیقی و حقوقی جهت تولید سایر عومل بیولوژیک در استان گفت: متقاضیان می توانند با مراجعه حضوری  به ستاد پارک علم و فناوری واقع در سه راه 22 بهمن، ساختمان جهاددانشگاهی ویا مدیریت های مراکز رشد و کانون های شکوفایی خلاقیت شهرستانی در 7 شهرستان استان و یا از طریق سایت پارک به آدرس www.kti.ir   از چگونگی پذیرش و حمایت ها مطلع شوند.

گفتنی است :هم اکنون 79 واحد فناوردر حوزه کشاورزی تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه قرار دارند.

خوانده شده 800 آخرین ویرایش در چهارشنبه, 28 تیر 1396 ساعت 02:27

پنل واحد من